Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min sambo väljer datorn och sina intressen framför mig!
07 sep, 2024
Olycklig kvinna ligger i sängen bredvid sambo som sitter med laptop i knät
245534335
"Ines" känner sig bortprioriterad av sin pojkvän då han ofta väljer datorspelet och sina intressen framför henne. Han tar heller inga initiativ till att göra saker tillsammans. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Fråga: Jag har det överlag bra med min sambo, men känner mig ganska ofta bortprioriterad. Han har många intressen, bland annat att titta på sport och spela datorspel, och jag upplever att han oftast vill göra detta i stället för att vara med mig. Jag själv har inga direkta intressen, utan gillar bäst att vara med min sambo. Min sambo har nog också mer behov av egentid än vad jag har.
Jag har förklarat att det är okej att han spelar datorspel, bara han ser till att prioritera mig ibland och tar initiativ till saker vi kan göra tillsammans. Men det händer sällan. Hur löser vi detta, när det känns som att datorspelet är hans stora kärlek i livet? /Ines

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Är han spelberoende?"
Jag förstår att du känner dig bortprioriterad. Det låter som att ni har olika syn på hur en relation ska se ut. Jag tänker att det är viktigt att vårda sitt enskilda liv, men om för mycket fokus ligger där blir förhållandet lidande.
Fällor som skapar distans i relationenBrand logo
Fällor som skapar distans i relationen
Det låter som du redan har försökt att tala med honom, utan att det gett resultat. Jag skulle göra ett nytt försök och vara extra tydlig med dina behov. I stället för att klaga i stunden när han ska spela så lyft det vid ett lugnt tillfälle. Berätta om dina känslor och fråga honom om han är villig att hitta lösningar på problemet, och hur de lösningarna då skulle kunna se ut.
Annons
Det händer med jämna mellanrum att jag får in par där den ena är beroende av att spela tv-spel. Då försummas ofta andra aktiviteter som att umgås med partner, vänner eller ägna sig åt någon sport eller hobby. Datorspelet tar över livet och inget annat känns riktigt roligt. Ibland kan det ligga en depression i grunden och spelandet är det enda som känns okej. Det är inte alls säkert att det är så i din sambos liv, men det är bra för både dig och honom att fundera över om det kan finnas ett beroende. Om han själv känner igen sig i det finns det hjälp att få.
Men nu åter till vad du kan göra. Utifall du har lyft känslan av att vara bortprioriterad utan att det blir någon ändring i relationen tycker jag att du ska fundera mer över dina egna behov. Känns det ändå värt att vara med honom? Vilka fördelar finns? Du skriver att ni har det bra. Betyder det att ni faktiskt har det bra, eller får du lägga dina behov åt sidan?
Du skriver också att du inte har några direkta intressen. Oavsett hur din kille agerar kan det vara nyttigt att hitta något som gör dig glad utöver relationen. Fundera över om det finns någon hobby som skulle kunna vara spännande att testa.
Tanken är inte att han ska fortsätta att bara prioritera tv-spelandet och att du hittar något att distrahera dig med. Det kommer inte leda er relation framåt, utan ni måste samtidigt arbeta på er tid tillsammans.
Foto: TT/Shutterstock
Annons